fredag den 17. oktober 2014

Boganmeldelse: Gengældelsen af Steffen Jacobsen

Fakta:
Gengældelsen af Steffen Jacobsen
Udgivelsesdato: 10. oktober 2014
ForlagPeople's Press
Originalsprog: Dansk
Også anmeldt på 
krimifan.dk
Andet: 2. del af en serie

Om bogen:
Syv måneder efter at en selvmordsbomber udløser en sprængladning under en forlystelse i Tivoli står politiet stadig på bar bund. Politikommissær Lene Jensen er allerede en del af denne efterforskning, da et dødsfald på Nørreport Station giver hende gnisten til sit arbejde tilbage, og hun går på sagen med krum hals. Sammen med Michael Sander finder hun ud af mere end hun som almindelig politikommissær egentlig burde vide, og pludselig er der en masse ting, der hænger sammen.



Min oplevelse:
Det første jeg lægger mærke til er længden på kapitlerne. Jeg kan rigtig godt lide at de er korte og præcise, hvis et kapitel i en krimi kommer over 20 sider, så bliver min tanke allerede inden jeg læser den, at der sker for lidt i handlingen, også selv om dette ofte ikke er rigtigt. 

Næst derefter bider jeg mærke i at det både er en mand og en kvinde der er i hovedrollerne. Det giver ofte et godt samspil, men kan samtidig være svært at få det mandlige og kvindelige synspunkt til at forene sig. Dette klarer Steffen dog uden problemer.

Ved krimier hvor der er meget politik henover, hvilket i denne ikke kan undgås, da hovedhandlingen er terror i Danmark, bliver min forvirring ofte total i forklaringen af det politiske aspekt. Da denne er nødvendig glæder det mig kun at Steffen formår at skrive det så forenklet som muligt. Samtidig er Steffen rigtig god til at få forklaringen af det politiske til at afspejle sig meget tydeligt i de handlinger der sker i bogen, så det jeg ikke fangede ved forklaringerne, det forstod jeg hurtigt i kapitlerne efter. 

Der er masser af aktion og selv der, hvor hovedpersonerne holder pause, sker der alligevel en masse, så der er stort set ikke et sted, hvor der ikke tænkes i opklaring eller motiver. Dette giver rigtig gode og flydende overgange mellem de meget aktive kapitler og de lidt mere tænkende. 

Hovedpersonerne kommer man jo ikke udenom, og også her er deres personlighed, særheder og personlige problemer en vigtig del af handlingen, som hele tiden er med til at dreje sagen i den retning den nu ender. Steffen er rigtig god til at beskrive personerne, så jeg forstår deres handlinger. 

En bog der bestemt er læseværdig på alle måder.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv gerne en hilsen, er dejligt at vide nogle lige kigger ind :)

Related Posts with Thumbnails