tirsdag den 5. juni 2012

Fars dags forkælelse - kanelsnegle!

I dag har den stået på hygge med Milas, mens hans far var på sygehuset. Da det jo er fars dag, har jeg været i tænkeboks, for hvad kan han bedst lide. Den er ikke så nem, for så tit spiser han ikke søde sager, men han havde længe snakket om, jeg skulle bage kanelsnegle.
Så mig i gang med hjælp fra Milas - han holdt sig pænt inde i stuen og legede mens dejen blev æltet :)

Det kom der dette resultat ud af:

Nøj de var gode. Milas spiste 3 og ville gerne havde haft flere. Hans mormor og morfar var lige på besøg til aftensmad, og de fik da også lige smagt, med stor ros. Dejligt!

Og de faldt i god smag hos faderen også, og det var jo det, der var meningen :) Han fik også en grillbog, så nu glæder jeg mig til lækker grillmad her til sommer. Især nu hvor vi kan grille på altanen :)

Opskriften jeg har brugt, har jeg fundet her.
Men i får den skam også lige her:

Gammeldags kanelsnegle:

Ingredienser:
50 g gær
175 g smør
5 dl mælk
2 dl sukker
2 tsk stødt kardemomme
1 tsk salt
15 dl hvedemel - brugte ikke det hele - tror jeg havde 2 dl tilbage ca.tilføjede mel lidt efter lidt

Pensling:
1 æg

Remonce:
100 g blødgjort smør - jeg brugte 150 g og var bestemt ikke for lidt
1 dl brun farin - brugte 1½ - 2 dl
2 spsk kanel

1. Smelt smørret og tilsæt mælken. Blandingen varmes op til den er lillefingerlun.

2. Opløs gæren i blandingen - tilsæt kardemomme, salt og sukker

3. Tilsæt mel løbende mens du ælter dejen, dejen skal være glat og lige slippe dine hænder, så er den klar.

4. Lad dejen hæve til dobbelt størrelse - ca. 30 min.

5. Hæld dejen ud på bordet og rul den ud til en flad firkant - ca. 40x40 cm - jeg rullede bare, så meget jeg kunne, så længe den stadig var nogenlunde en firkant.


6. Smør, farin og kanel blandes og smørres ud på dejen, lad en stribe være fri for remonce, her pensles der med æg, til at lukke dejen sammen med, når den rulles.

7. Rul dejen sammen og lad den æggepenslet stribe lukke dejen.

8. Skær dejen i 30 stykker med en skarp kniv - jeg skar bare så det passede med ca. 1½-2 cm mellem hver.


9. Sæt sneglene på en bageplade beklædt med bagepapir - med plads til de kan hæve til dobbelt størrelse. Pensl dem med æg - vil vente med dette næste gang til de har hævet, så jeg kan dække dem med et viskestykke.


10. Sneglene skal hæve til dobbelt størrelse - tager ca. 50 - 60 min.

11. Bages i ovnen ved 225 grader i 10-12 min. - lad dem køle af på en bagerist - serveres varme eller lune.

De kan varmt anbefales!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv gerne en hilsen, er dejligt at vide nogle lige kigger ind :)

Related Posts with Thumbnails