tirsdag den 11. september 2012

Boganmeldelse: Kampen om tronen af George R.R. Marting

Fakta:
Kampen om tronen af George R. R. Martin
Udgivelsesdato: 11. november 2011 - PB: 1. juni 2012
Forlag: Gyldendal
Originalsprog: Amerikansk - A Game of Thrones

I en tid hvor vinterne er lange, kæmpeulve findes og drager ikke kun er et sagn i et eventyr. Kampen om tronen er begyndt.

Arvingen til den myrdede konge forbereder sig på den anden side af havet, på at generobre tronen. Imens er der intriger i kongehuset og hvem kan egentlig stole på hvem?

Familien Stark fra Vinterborg kastes ind i disse intriger og Eddard Stark må som hånden for kongen tage nogle svære beslutninger, som i sidste ende kan være katastrofale for ham, hans familie, "de 7 kongedømmer" og kongehuset.

Hvem vinder kampen?

Min oplevelse af bogen:
Så fik jeg læst denne tykke tykke bog. Tænkte først den kommer jeg da aldrig igennem, men må sige den fangede mig ret hurtigt. Er sikker på hvis jeg havde haft tid, så havde jeg fået læst den hurtigere end jeg har. Det har taget en 3 ugers tid, men den er bestemt også det værd.

Sidder lige nu med den der følelse at jeg må læse mere. Heldigvis er 2'eren jo også udkommet, så der er da en stor mulighed for det.

Havde lidt problemer med at hitte ud af hvem der var hvem i starten. Mange af dem har et officielt navn, et almindeligt navn og et kælenavn. Når der er så mange personer med i en bog, kan det godt give lidt forvirring, men fik styr på det efter et par kapitler.

Synes noget af det spændende i bogen er de unges udvikling. Den måde Catelyn giver slip på sin søn Robb og lader ham blive voksen og ansvarlig meget hurtigt, men alligevel på sin egen måde, er beskrevet på en helt speciel måde, der bare gør, at det her, det er rigtigt, det er, som det skal være.

Det samme oplevede jeg med måden man får fortalt om prinsesse Daenery. Det at hun går fra "bare" at acceptere sin skæbne, til at tage sin skæbne i egen hånd. Det er så godt beskrevet. Håber meget at vi kommer til at opleve samme forvandling med Bran. At han kan forlige sig med sin skæbne og lære at leve med den. Synes vi fik et glimt af det, men samtidig virker det som om der er lang vej igen.

Ulvene, dragerne, den måde hvorpå vi oplever handlingen fra forskellige syns vinkler, alt dette er med til at give en god sammenhæng, fortælle en god historie og får en til at ville læse mere.

Jeg kunne blive ved at tage bidder ud, som jeg synes er skrevet og beskrevet på en helt fantastisk måde, men må hellere stoppe, der skulle gerne være lidt spænding tilbage du kan opleve.

Kan kun sige læs den, og tag dig den tid det tager, man skal lige ind i skrivestilen. Start gerne på den i en periode, hvor du ikke har lige så meget om ørerne, som jeg havde. Regner med at få mere ro til at læse den næste.

Min absolut anbefaling her fra.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv gerne en hilsen, er dejligt at vide nogle lige kigger ind :)

Related Posts with Thumbnails