lørdag den 22. december 2012

Marcipanknas mums


Så en veninde havde forsøgt sig med disse, og de så super gode ud. Da jeg alligevel altid har marcipan fra Odense marcipan liggende, så var det bare med at gå i gang. Det er nemlig desværre ikke altid jeg får det brugt.

De smager super godt, og er utroligt nemme at lave. Så bliver helt sikkert en del af det konfekt der skal laves hver jul. Synes det er lidt sjovt, man sådan kan lave bagt konfekt :)

Opskriften er fra AMO's  Den store julebagebog:

ca. 50 stk.
300 g Amo hvedemel
200 g koldt smør eller margarine
100 g sukker
1 æg

Fyld: 250 g marcipan

Pynt: 150 g overtrækschokolade

1. Bland mel og sukker sammen og hak det kolde smør i.
2. Smuldr dejen med fingrene, til der ikke er flere store klumper smør.
3. Tilsæt ægget og ælt dejen til den er ensartet og glat. (Jeg hakkede bare smøren i små stykker, tilføjede ægget og ældede det hele sammen på en gang)
4. Form dejen til en kugle. Pak dejen i film og læg den i køleskabet i ca. 30 min. Nu har du en mørdej, der er nem at rulle ud.
5. Rul dejen tyndt ud mellem 2 stykker bagepapir.
6. Rul marcipanen til en lang pølse på tykkelse med en lillefinger og læg den oven på den udrullede mørdej. Fold mørdejen omkring marcipanen og skær pølsen med skæve snit i trekantede stykker ca. 1,5 cm i den brede ende. (Jeg syntes det var rigtig svært at rulle dejen aflangt ud, så endte med at rulle den ud så firkantet som muligt, dele den i tre på langs. Efter at havde rullet marcipanen ud, delte jeg også denne i tre og lagde på de tre stykker mørdej, for først derefter at folde mørdejen rundt om.)

Bagetid: ca. 10 min. i en 200 grader forvarmet ovn (varmluft 180 grader) (Tror mine fik ca. 12 min. og ikke 10, synes 10 var for lidt)


God fornøjelse :)

1 kommentar:

  1. Uha...det lyder lokkende, og ser lækkert ud.
    Tak for opskrift og idé.
    Kh. Majbrit

    SvarSlet

Skriv gerne en hilsen, er dejligt at vide nogle lige kigger ind :)

Related Posts with Thumbnails