mandag den 14. oktober 2013

Forsøg på organisering og hygge i køkkenet

Nu hvor jeg går hjemme på barsel, har vi besluttet at få lagt lidt af alt vores uorganiseret rod i orden. En af vores store problemer, som giver stor anledning til uorden og intet overblik, er vores aftensmad. Vores fryser roder i stor stil, og ofte ender vi med at smide mad ud, der har fået frost. Hvilket er surt og alt for dyrt.

Så nu er vi gået i gang med at lave madplan, og jeg er kommet på banen med ideer og hygge i køkkenet. Når jeg arbejder har jeg først fri kl. 17.30, hvilket kan være svært at forlige med at lave aftensmad, så ofte er det det min mand har stået for, men vil gerne lette den byrde, så meget jeg kan, for med to børn, kan det godt være en stressende faktor i hverdagen. Så nu prøver vi med lidt organisering.


I den uge vi lige er gået ud af har vores madplan set således ud:
Mandag: frikadeller fra fryseren, kartofler og squash med ost
Tirsdag: Risengrød
Onsdag: Gryderet til spisning i børnehaven - ris, kylling, bacon, pølser og karry --- æblesandkage fra Karolines kogebog til min mødregruppe
Torsdag: Kødsovs (Dolmio) og pasta (skulle have været nuggets, pomfritter og ærter, men blev ændret, da manden pludselig skulle til Sjælland efter ny bil)
Fredag: Nuggets, pomfritter og hele kogte majs med smør og salt (skulle have været mørbrad med persille fra fryseren, kartofler og rodfrugter)
Lørdag: Steg fra vores bryllup (fryseren), flødekartofler og rodfrugter (farmor var på besøg) -- dessert med frosne jordbær = blev til jordbær med marengslåg og vanilleis
Søndag: Rester fra lørdag

Så som i kan se, har der været lidt ændringer, men ikke noget der har givet anledning til store ekstra indkøb.

Vi bestræber os på at få grøntsager, så ofte der er muligt. Så mange af de dage der har været planlagt, har der bare stået grøntsager på, for så ser vi hvad vi finder af spændende ting, når vi er ude og handle til ugen. Denne uge faldt vi bl.a. for hele majs til kun 2 kr. stykket, så det kan godt betale sig, ikke at have lagt sig fuldstændig fast på noget grønt inden man handler. Men det er en meget god ide at vide lidt hvad man kan gå efter, hvis ikke man lige falder over noget spændende.

Squash med ost var også en pludselig indskydelse, da vi havde en halv squash liggende i køleskabet vi havde fået af min mor. De smagte bare mums!

4 kommentarer:

  1. Hvor jeg kender det med et rodet køleskab, og så kommer der bare til at gemme sig noget mad, som man bliver nødt til at smide ud.

    Jeg er ikke nået til at lave madplaner, så respekt for at du er kommet i gang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har hang til lister, det fungerer bedst for min hjerne, så her var det det nemmeste, det er mere det med at holde det der måske kommer til at knibe :)

      Slet
  2. Se jeg har så glemt at få lavet madplan i denne uge, men har nogenlunde styr over hvad vi skal have oppe i hovedet og det er bestemt ikke noget vi skal ud og købe ind til ;) Det er rigtig fedt, at du har taget tyren ved hornene og super nem og overskuelig madplan i har lavet - jeg er nok lidt for ambitiøs i mine madplaner, og det afspejler sig ofte i sidste minuts løsninger, for som du siger, så er det altså begrænset, hvad man kan nå at lave med to børn om benene... Manden her har også først fri kl. 17.30 og det giver en ekstra udfordring i forhold til Elias' spisetid i hvert fald. Han er nemlig sulten kl. 17.45-18-stykker, men min mand er først hjemme tidligst kl. 18 - hvordan løser i den problemstilling, hvis i da står overfor samme situation?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var simpelthen mest for at spare + at manden var ved at køre sur i at han stod for maden, hvad han jo gør når jeg arbejder. Så bare det at kunne hjælpe ham med at se hvad vi kan lave, så han måske har lyst til det, det er en start.

      Milas er altid sulten når han bliver hentet, så faktisk går han og småspiser lige fra han kommer hjem fra BH til vi skal have aftensmad. Det er en super dårlig vane, og noget vi prøver at vænne ham af med, tilgengæld er vi så nød til at spise mellem 17-17.30, som jo kan lade sig gøre mens jeg er på barsel, men når jeg starter job igen, ærligt så ved jeg ikke hvad vi gør. Vi har snakket om bare at lade ham få mad det før, men så ryger samlingspunktet rigtig meget, og jeg kommer ikke til at snakke meget med ham inden sengetid. Ofte når han har endt med at spise for meget inden aftensmad, øver vi meget at han stadig sidder med ved bordet, for at lære at aftensmad er et samlingspunkt om man kan spise noget eller ej.
      Men eller har jeg lige nu har desværre ingen løsning.

      Slet

Skriv gerne en hilsen, er dejligt at vide nogle lige kigger ind :)

Related Posts with Thumbnails