lørdag den 28. juli 2012

Boganmeldelse: The Hunger Games

Ja jeg læser stadig, er bare ikke så tit, jeg har overskuddet til at skrive en boganmeldelse i øjeblikket. Der er alt for mange ting jeg gerne vil i stedet :)

Men i min ferie fik jeg brugt nogle dage på at sluge de to sidste bøger i The Hunger Games serien.
Super gode bøger :)

Dårligt billede taget med min mobil, har glemt mit kamera hos mig søster :(

Fakta: 
Udgivelsesdato: Dødsspillet - 10. juni 2012
Løbeild - 10. juni 2010
Oprør - 24. marts 2011
Forlag: Gyldendal
Originalsprog: Engelsk

Bøgerne anbefales til aldersgruppen 13-16 år, men vil helt klart anbefale den til andre også. Især folk over 16 med hang til gode ungdomsbøger.

Beskrivelse i korte træk, da de fleste kender bøgerne, enten har hørt om dem eller læst dem:
Kattua lever i distrikt 12 i landet Panem. Hvert år tvinger præsidenten 2 unge, en dreng og en pige, fra hvert distrikt, til at deltage i et dødsspil. Hvor det hele egentlig bare går ud på at være den sidste overlevende i arenaen. Dog med en del andre aspekter og forklaringer ind over. 
Man hører om hendes oplevelser i arenaen, livet bagefter og hvilke følger hendes handlinger får for hende, hendes familie og landet Panem.

Min mening: Super gode bøger, de blev slugt rigtig hurtigt på trods af jeg mod sædvane, havde set filmen over bog nr. 1 inden jeg læste bogen. Det gør jeg normalt helst ikke. Dette ødelagde dog bestemt ikke noget ved bogen, altså udover jeg vidste, hvad der skete. Så formåede bogen som forventet at få mange flere nuancer med end filmen, og det til trods for at jeg synes, det var en fantastisk film. Den er virkelig godt lavet.

Dog var jeg lidt skuffet over slutningen i nr. 3. Det virker som om den hurtigt skal afsluttes, Kattua anbringes i en sådan position at det er let at skippe den detaljerede forklaring på, hvad der egentlig sker. Man oplever det egentlig først, når det er sket. (Forsøgt forklaret på en måde, så jeg håber jeg ikke ødelægger slutningen for nogle. Da jeg ikke vil forklare præcis, hvad der forårsager dette.)

Trods lidt lettere skøjten over nogle, i mine øjne, væsentlige dele, som godt kunne være forklaret bedre, i bog nr. 3. Synes jeg bestemt det er en rigtig god serie og meget anbefalelsesværdig. Jeg kunne godt finde på snart at læse den igen.

Så er du til spænding og uforventede situationer, som egentlig ikke er umulige at kunne stå i, hvis der skulle ske noget drastisk på jorden, hvor befolkningens levevilkår ændrer sig. Så er det her helt klart en serie for dig. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv gerne en hilsen, er dejligt at vide nogle lige kigger ind :)

Related Posts with Thumbnails