onsdag den 8. august 2012

Søndag endte som store bagedag

I søndags da R og Milas kom hjem blev der bagt en hel del herhjemme. For da Milas ikke har været hjemme havde vi pludselig alt for meget mælk.
Det blev lige til en 4 dobbelt portion pandekager:


Samtidig med at jeg kokkererede ved komfuret blev der lige bagt en omgang rugbrød:


Dem havde jeg gjort klar til dagen før, så de var klar til lige at komme i ovnen. Desværre er det som om mine rugbrød ikke rigtig vil hæve i øjeblikket. Så nu har jeg smidt min surdej ud endnu engang, og forsøger mig på ny.

De to af brødene er den opskrift, jeg plejer at bruge: Rugbrød med gulerødder på surdej
og de to øverste er efter denne opskrift: Rugbrød med surdej - her har jeg dog ændret lidt på opskriften, da jeg synes, den bliver alt for hård, så har tilføjet mellem 2-3 dl vand.
Vil skrive en nærmere beskrivelse af hvordan jeg laver dette rugbrød en dag hvor det lykkes nogenlunde fuldstændigt. For som nu hvor det ikke rigtig hæver, er jeg ikke helt sikker på at den opskrift fungerer for mig, men tror det, for den fik meget ros, da vi var på ferie og rugkernerne giver bare et eller andet.

For inden vi tog afsted på ferie bagte jeg en portion rugbrød magen til, og de hævede endnu mindre end den fra i søndags. Så tror det er surdejen, der driller. Håber den næste fungerer.
Til ferien havde R bagt en ordentlig omgang boller, det faldt i god jord, for så var vi da sikker på at have brød og boller til start på dagen :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv gerne en hilsen, er dejligt at vide nogle lige kigger ind :)

Related Posts with Thumbnails