torsdag den 27. juni 2013

Kattetunger - småkager


Til bryllupsfesten havde jeg bagt lidt småkager til kaffen.

Den ene slags var disse kattetunger, de kan godt virke lidt tunge i det, men smager rigtig rigtig godt.

Dejen blev lavet klar i rigtig god tid, rullet til lange ruller og derefter frosset ned, så de var klar til at komme med os, når vi tog til sommerhuset, hvor festen skulle holdes.

Opskriften er fra Amos store bagebog 3, og er super nem.
Jeg puttede alle ingredienserne på i min kenwood og så klarede den ellers resten, rigtig super nemt.

Det der tog længst tid med disse kager, var da vi skulle overtrække den med chokolade, da der var ret varmt dagen før brylluppet ca. 26 grader, så det med at få chokoladen til at størkne, var lidt af en bedrift.

Men tror ikke det er sidste gang, jeg laver sådan en portion dej klar og kommer i fryseren.

Skønne kattetunger s. 82
ca. 64 stk.

225 g Amo Hvedemel
100 g ren rå marcipan (fra Odense marcipan)
200 g blødt smør eller margarine
90 g sukker
Revet skal af 1 økologisk appelsin (blev udeladt, havde jeg ikke lige hjemme)

Pynt:
Mørk overtrækschokolade (havde noget tilbage, jeg har haft fået af Odense marcipan)

1. Ælt marcipanen blød med halvdelen af smørret. Tilsæt de øvrige ingredienser og ælt dejen, til den samler sig. (eller put det hele op i din kenwood og lad den klare arbejdet)

2. Del dejen i 4 stykker og rul dem ud i stænger, der hver skæres i 16 lige store stykker. (Frys evt. stængerne ned til en anden dag)

3. Rul stykkerne til kugler, som rulles tyndt ud på midten. Tryk enderne flade med en paletkniv (ærligt jeg brugte bare fingrene)

4. Sæt kagerne på en bageplade med bagepapir.

Bagetid: 6-7 min. midt i en 200 grader forvarmet ovn til de er lysebrune. (varmluft 180 grader)

Når kagerne er bagt dyppes den ene ende med smeltet overtrækschokolade

3 kommentarer:

  1. hvor lækkert! tak for opskriften ;)

    SvarSlet
  2. Nøj hvor ser de gode ud :)

    PS: jeg har modtaget isthe'en idag. Tusind tak! :)

    SvarSlet

Skriv gerne en hilsen, er dejligt at vide nogle lige kigger ind :)

Related Posts with Thumbnails