lørdag den 18. september 2010

Min mors øllebrød :)

Øllebrød som min mor laver den :)

Da jeg har en lille mand på ca. 8 måneder, bliver der lavet utroligt meget øllebrød herhjemme. 
I starten søgte jeg en del på nettet, men forstår ikke helt det med kanel, appelsinskal og hvad de ellers putter i, så jeg måtte have fat i min mor og høre, hallo hvordan er det nu du gør :)

Jeg håber, jeg har fanget det meste. Den måde, jeg laver den på, er i hvert fald godkendt af lillemanden og mig, og det er jo det vigtigste, når det er os der spiser den :) Så vil da lige dele den med andre nybegyndere, det kunne være det havde interesse :)


½ stort mørkt rugbrød 
vand - (efter behov.)
1 hvidtøl af 33. cl - (har læst det skal være 1,7%, men tror jeg har fået brugt 1,8% nogle gange.)
Sukker - (jeg bruger ca. 3-4 spsk, nogle gange mere.)

Rugbrødet skæres i stykker og lægges i blød i vand. Lad det stå ca. ½-1 døgn. 
Det hele puttes i en gryde, bringes i kog under omrøring med et piskeris. Brødet koges ud og øllen tilsættes. Tilsæt evt. mere vand, hvis den stadig er for tyk. Smages til med sukker.

Serveres med mælk til mig og MME til lillemanden :)

5 kommentarer:

  1. Det er godt nok mange år side,n jeg har spist øllebrød. Yngste sagde fra fra starten og de store har ikke ville smage, siden de var meget små.
    Men det kunne selvfølgelig være at Yngste vil smage, hvis jeg laver det.

    Tak for opskriften (tit er det mors gl. opskrift der er bedst :0))

    SvarSlet
  2. DEn er supergod:-) Fik den i sin tid af min sundhedsplejerske da Micha var lille :-) Og hun og hendes søster spiste ikke, nej de rå-åd, så den er bare god.

    SvarSlet
  3. Mums!
    Jeg ledte i mange år efter en opskrift der fik det til at smage som min mormors øllebrød og fandt til sidst ud af at det afgørende var øllen! Det SKAL være Mørk hvidtøl fra Kongens Bryghus :-)
    Det er kun mig der kan lide det, men jeg laver altid en stor portion og fryser det ned i mindre portioner. Og så skal min søster lige have lidt, for hun er også den eneste hos hende der vil have det.
    Vi var (næsten) hver fredag ovre hos mormor og morfar og spise øllebrød og pandekager, så der er dejlige mindre i det mad :-)

    SvarSlet
  4. Mange tak for en dejlig opskrift.

    SvarSlet
  5. Britta >> godt du siger det med øllen, for har undret mig over at det nogengange smager forskelligt, så det er da nok der smagen ligger :) må jeg altså huske :)

    SvarSlet

Skriv gerne en hilsen, er dejligt at vide nogle lige kigger ind :)

Related Posts with Thumbnails