mandag den 16. januar 2012

Boganmeldelse: Nattergalens død af Kaaberbøl & Friis

Nattergalens død af Lene Kaaberbøl og Agnete Friis

Fakta:
Udgivelsesdato: 25. oktober 2011
Forlag: People's Press
Originalsprog: Dansk


Denne bog handler om Natascha og hende datter Katharina, der er flygtninge i Danmark. Katharina er i fare, da der er nogle der vil kidnappe hende. Katharina befinder sig på et Røde Kors center og Natascha flygter fra politiet for at komme hen til hende. Vejen dertil er lang og forhindringsfuld. Nina Borg er sygeplejerske på centret og gør alt hvad hun kan for at hjælpe Katharina, der er syg pga. astma og de traumer hun har efter hendes fars død og flugten fra Kiev.

Sideløbende med nutidens oplevelser i Danmark, hører vi om to små pigers levevilkår i Ukraine fra 1934 – 35. Disse historier virker umiddelbart ikke til at have noget med hele sagen at gøre. Men selvfølgelig spiller de en væsentlig rolle, og ender da også med at smelte sammen med nutiden til sidst.

En god og velskrevet krimi, hvor jeg mest fik et indlevelsesblik af de ukrainske vilkår i 1930’erne. Selve handlingen i nutiden kunne til tider godt virker noget kaotisk og rodet. Da man kastes lidt rundt mellem Nataschas situation, forsøget på kidnapningen af Katharina og Ninas privatliv. Da dette er en Nina Borg serie, skal der selvfølgelig være noget om hende, så vi lærer hende dybere at kende som person, men da jeg ikke har læst de foregående Nina Borg bøger, virkede det til tider forvirrende, da jeg ikke havde kendskab til hendes liv.

Jeg havde fået forståelsen af at bøgerne denne serie godt kunne læses uafhængigt af hinanden, men det vil jeg ikke umiddelbart anbefale. Nina har nogle personlige problemer, som er svære at forstå, når man ikke helt ved hvad der er sket med hende forudgående.

Alt i alt en god krimi og det er sandsynligvis ikke sidste gang at jeg vil læse en krimi af disse to kvinder, overvejer kraftigt at få fat i de andre de har skrevet, for at få mulighed for at få indblik i Ninas liv, da det virker som en spændende baggrund for de oplevelser, hun handler ud fra.

1 kommentar:

  1. Hej micha. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg kan simpelthen ikke få lov til at sende en mail ril dig. Kan vi prøve den anden vej

    Lindersverden@hotmail.com

    SvarSlet

Skriv gerne en hilsen, er dejligt at vide nogle lige kigger ind :)

Related Posts with Thumbnails