søndag den 23. oktober 2011

Solsikkerugbrød fra Amos bagebog 2

Da min kæreste og jeg begge rigtig godt kan lide rugbrød fra bageren, har jeg længe tænkt, jeg ville forsøge at bage rugbrød selv. 

Da jeg ikke havde tid til at lave en surdej, faldt jeg over opskriften:
Groft Solsikke rugbrød fra Amos den store bagebog 2 side 33

Jeg gik i gang, men synes bestemt ikke det gik som planlagt. Da jeg kun havde en lille rugbrødsform, halverede jeg opskriften, men måtte alligevel have fat i min lille kagebradepande. Så vi har et lidt sjovt formet brød i fryseren.

I opskriften står der at man skal ælte dejen roligt, men grundigt sammen (ca. 10 min.) til en ensartet og blød dej. Æltes bedst i en røremaskine. Da jeg ikke havde en røremaskine, måtte jeg jo i gang med hænderne, men dejen var alt alt for våd. Så måtte tilføje rigtig meget mel. Samtidig var og er jeg ret forvirret over at dejen skulle æltes, da jeg har en ide om at rugbrødsdej er lige som formkagedej, altså flydende og skal hældes ned i en form, og det kan man da ikke ælte med hænderne. Men det er åbenbart forkert eller? 
Så hvis jeg skal lave denne opskrift skal den æltes med mit piskeris og dejpiskerisene, for med alt det mel blev brødet meget tungt, men det smagte nu meget godt, heldigvis :)

Men hvad kan jeg have gjort forkert?

1 kommentar:

  1. Når jeg bager rugbrød er dejen godt nok så "fast" i det at man kan ælte den, dog på maskine, der er for våd til at man kan gøre det i hænderne. Så du må igang med din handmixer :-)

    SvarSlet

Skriv gerne en hilsen, er dejligt at vide nogle lige kigger ind :)

Related Posts with Thumbnails